Het lijkt een open deur; Verspil je energie niet aan zaken waar je geen invloed op hebt! Maar toch, elke leerkracht (en ieder ander) doet het weleens. Jammer!

En iedereen kent wel iemand die er héél erg goed in is; Die ib-er die bij elke leerlingbespreking praat over dat kinderen tegenwoordig geen opvoeding krijgen. Die bouwco die het hele team dreigt mee te trekken als ze vertelt over hoe weinig erkenning het onderwijs krijgt vanuit de politiek. Die leerkracht die je energie met bakken laat weglekken met haar verhalen over lastige ouders.

Verandering

Zwelgen noem ik het weleens. Het kan je van alles brengen, zwelgen en klagen, maar geen verandering. Als je verandering wilt, kun je beter een andere aanpak volgen.

“Er zijn twee manieren om met moeilijke situaties om te gaan; je verandert ze, of je verandert de manier waarop je ermee omgaat” (coachingskalender 2010)

Je kunt altijd iets doen

Leed of pech valt ons allemaal ten deel. Maar het is helpend om constructief te dealen met je ellende in plaats van klagen. Begrijp me niet verkeerd, even spuien en begrip vragen hoort er ook echt bij. Maar vervolgens kun je in actie komen. Dit is fijn voor jou, en voor je naasten die je liefhebt. En je ib-er, bouwco of de leerkracht uit je team kunnen dit ook leren!

Er zijn 3 stappen die je kunt volgen, waardoor de situatie altijd (al is het maar een beetje) beter wordt. Sterker nog, alleen al het feit dat je iets dóet, helpt al.

Stap 1:

Vraag jezelf af: Heb je invloed op dit leed, deze pech of worsteling?

Ja: Fijn! Nou, aan de slag dan, en doe er iets mee!

Nee: Echt niet? Think again…Er is altijd wel íets wat je kan doen. Houd een brainstorm over wat je toch wél kan doen. Het krachtigste werkt dit als je het samen met anderen doet. (Ook absurde opties noteer je. Je gaat er vrijer van denken, en even lachen om: “degene aan wie je je zo ergert overgieten met een emmer snot, werkt al een beetje louterend”).

Stap 2:

Kies 1 (of max 2) acties die je echt gaat uitvoeren. En ga zo snel mogelijk (liefst meteen) aan de slag (met bijvoorbeeld het opsparen van je snot, nee grapje).

Stap 3:

Fantastisch als je leed verzacht wordt of zelfs oplost als gevolg van jouw gerichte actie(s)!

Misschien gebeurt dit niet. Accepteer (ja, echt!!) dat je gedaan hebt wat je kon. Leg je neer bij de situatie (makkie) en doe iets leuks om je stemming te verbeteren.

Stap 4:

Bestaat niet. Want al het gepieker, geklaag en gezeur dat je nu nog bezigt, is verspilde energie.

Belangrijk bij deze stappen is dat je 1 ding kiest om uit te werken. Het hoeft niet per se iets groots te zijn. Kleine ergernissen of “druppende kranen” uit je dagelijkse leven zijn ook uitermate geschikt.

Zo dus

Het mooiste waargebeurde voorbeeld dat ik ken is de doorgewinterde leerkracht die ontslag nam vanwege de te hoge werkdruk op school. Ze schreef daarbij een motivatiebrief (er is altijd iets dat je toch wél kan doen) die bij haar bestuur terecht kwam. En vervolgens kreeg ze van dit bestuur een baan aangeboden om de werkdruk in haar stichting te onderzoeken en aan te pakken.

Zo zie je maar…Go for it! Een open deur heeft nog altijd een drempel om overheen te stappen. Maar dat is te doen, toch?

Wieneke

Woensdag 13 november 2019, midden in de week van de werkstress, organiseer ik samen met May Schoeber (www.mayschoeber.nl) en Ineke Weenink (www.hbmb.nl) een werklunch voor schoolleiders in Rotterdam: “Meer rust in je team”. Geef je alvast op via info@mahieu-en-schoeber.nl , de plaatsen zijn beperkt! Meer info volgt spoedig.

Wieneke Mahieu geeft trainingen in het basisonderwijs voor meer veerkracht en werkplezier. Zij heeft daarnaast jarenlange ervaring als leerkracht en het is haar missie om werkdruk in het onderwijs structureel te verminderen. https://www.mahieu-en-schoeber.nl/