Goede koffie is geen bijzaak.

Een gesprek. Met rondleiding. Op een school. In Rotterdam-Zuid. Dat klinkt misschien niet meteen heel inspirerend en sprankelend. Maar dat was het wel. Dat is ‘t ‘m nou juist! Het was de eenvoud. En de visie. En het effect daarvan.

Zonder poespas, maar met goede koffie dus, werd ik ontvangen door de adjunct Bram. We wandelden door de gangen, terwijl Bram inging op dingen die we zagen, vragen die ik stelde. Gaandeweg kwam er van alles aan bod. Ik voelde de openheid, alles wat ik eventueel te zien zou krijgen deze ochtend was in orde. En of Bram zijn verhaal links of rechts zou insteken, het was hem om het even. Deze school vertelde (van)zelf het verhaal. Ik voelde rust, en….dat andere….ontspanning! En lerarentekort? Niet op deze school! Met zelfs een mooi aantal meesters voor de klas.

Een greep uit wat mij blij maakte:

Er is een leerkracht die Engels geeft in alle groepen, omdat ze dat leuk vindt en er goed in is. Benutten van elkaars kracht en affiniteit. 

De koffie is uitzonderlijk goed. Want “soms leef je op koffie, toch? Dan moet dat geen bocht zijn!” Dit lijkt iets kleins, maar getuigt van waardering naar het team en dienstbaarheid. 

Er waren gedragsregels, voor kinderen, ouders, teamleden. Geen pestprotocol, of excessenprotocol. Heel positief, duidelijk, gelijkwaardig. De verwachtingen staan zwart op wit. De gevolgen als het niet lukt je hieraan te houden ook.

Belangrijke directie-taak die genoemd wordt: “Wij faciliteren en waarborgen de continuïteit.” Dat zeggen er veel, maar doen er minder. Deze directeuren maken de weg vrij, zodat hun leerkrachten kunnen lesgeven.

Leerlingbespreking heeft het ene teamlid vaak en mondeling. Een ander sporadisch, of via mail. Omdat iedereen anders is. En mag zijn. Omdat er vertrouwen is. 

De werkdrukgelden zijn ingezet voor (oa) een meerdaagse, zonder vooraf bepaald programma. Dit zou gaandeweg wel ontstaan. En dat was ook zo. Omdat de verwachtingen hoog, en positief zijn.

Ik vind het een toonbeeld van hoe het ook kan. Van weten hoe je het wilt (en niet wilt) en hiervoor staan en gaan. Als directie en team. Het bestaat dus, zoals ik het voor ogen heb. Het beeld waar ik steeds naar streef tijdens het geven van een training. Heerlijk om te zien, om er te werken, en om naar school te gaan.