Ho ho hooooo!

It’s that time of the year again. Ontploffende kalkoen en familiebanden, Smeulende amuse-spanning, algehele keukenstress, en vonkende ergernissen richting je bestie omdat ze nog geen bubbels geregeld heeft!

Het jaar is bijna om en er is nog zoveel te doen. Avondkleding, Braadstuk, Cadeaus, het hele abc. File in je hoofd. Ho ho hoooo! De kerstman trekt aan de rem, zelfs hem wordt het te dol.

Flauw natuurlijk, maar toch zit er wel wat in. Waarom doen we dit onszelf toch aan elk jaar? En wie doen we er nou eigenlijk een plezier mee? Hieronder een eenvoudig plan voor kerst én oud&nieuw met minder stress en meer voldoening achteraf. Die twee feesten gooi ik dit jaar even op één hoop. Qwa aanpak.

Begin met terug te gaan naar jezelf. Waar gaat het jou om in de decemberperiode? Wanneer is jouw feestmaand dit jaar geslaagd? Als al het eten heerlijk is? Als je goed maat gehouden hebt? Als je een waardevolle terugblik gedaan hebt op het afgelopen jaar? Als je gezellig gepraat hebt met je familie? Of misschien als je tijd voor jezelf hebt gecreeerd? Of het uitspreekt als je ergens last van hebt? Of juist als iemand anders een fijne tijd heeft? Beslis waar jij voor gaat dit jaar. Wat vind jij echt belangrijk?

Alles wat anderen (van jou) willen, daar heb je erg weinig invloed op. Maar wat jij zelf uit een situatie haalt, daar kun je wat mee!

Dus, tip 1: geef jezelf een cadeautje en stel een doel voor jouw succesvolle kerst&oud&nieuw. Éen doel. Wat haalbaar is. En concreet. En al het andere is dan bijzaak deze periode.

Neem je voor dit jaar steeds tussendoor even een stapje terug te doen, en te bekijken wat er gebeurt. Zo vaak als het lukt, minimaal elk uur een keer. Dit doe je al tijdens het maken van de plannen, ook tijdens de voorbereidingen en natuurlijk tijdens het feesten zelf. Vraag jezelf dan af: “heb ik mijn doel nog in gedachten?” Of dwaal je alweer als Roodkapje richting de wolf in de vorm van een bv perfecte gedekte tafel met kunstig gevouwen servetjes en snauw je ondertussen naar je man? Als dat zo is, geen paniek.

Tip 2: Bij afdwalen neem je je doel opnieuw in gedachten en herkoers je in de juiste richting. Dat doe je steeds en steeds en steeds. En steeds, en dat is heel belangrijk, geef je jezelf een compliment dat je het hebt opgemerkt. En weer de kant opgaat waarop je wilt gaan. Elke keer dat je dit doet, is een succeservaring.

Het heeft mij veel plezier en rust gebracht om op deze manier de feestperiode tegemoet te treden. De voordelen zijn onder meer: je hoeft je niet druk te maken om anderen. Wat zij doen en op welke manier mogen ze zelf kiezen. En je hoeft je nergens aan te onttrekken. Je doet gewoon leuk mee. Maar je hebt je eigen privé-agendapunt. Het geeft grip en richting.

En achteraf, als het achter de rug is, ruim je op je gemak de hele boel op. Inclusief kerstboom en hertjes in de tuin. En kun je tevreden zijn. Ook als het kaarsvet in de gordijnen hangt. Dat was ook wel gebeurd zonder doel voor ogen.

Merry christmas & a Happy 2020!