keuzestress leerkrachten“Zal ik moeder betrekken bij de moeilijkheden van het aansturen van haar dochter Noor, of eerst nog eens met het kind in gesprek?”

Dit vraag ik mij af op donderdagmiddag tijdens het opruimen van de knutselkast. In de 5 minuten die ik daarover doe, komen er nog wel 7 andere dillema’s bij me op:

Overleg bijwonen vanmiddag, of lessen voorbereiden? Volgend jaar kleuters, of  een andere groep? Morgen een les auditieve synthese, of een kring over conflicten oplossen? Keuzes, keuzes, keuzes…

Als leerkracht sta ik elke dag opnieuw voor keuzes. Soms groot, vaak ook klein. En elke keuze telt. Want elke keuze heeft gevolgen. Dat kan leiden tot stress, als leerkracht heb je al die keuzes weloverwogen en op een verantwoorde manier te maken. Hoe doe je dat?

 

Keuzestress, wat is het?

Je bent hoe je kiest. Hoe je keuzes maakt in het leven, zegt veel over hoe je bent. Weeg je alles zorgvuldig af, blijf je twijfelen? Of ben je impulsief, volg je je gevoel? En hoe laat je je beïnvloeden door mensen om je heen? Collega’s, ouders, vriendinnen…Iedereen heeft een mening. Veel leerkrachten hebben last van keuzestress. Het is angst om het verkeerde te kiezen. Je wilt geen kans missen of verpesten, je wilt weten dat je het juiste doet! En dat veroorzaakt spanning.

 

Kernwaarden

Een goede manier om je keuzes te maken is uitgaan van je kernwaarden. Kernwaarden zijn je allerbelagrijkste waarden. Ze zijn als het ware de lat waarlangs jij je leven legt.

Een van míjn persoonlijke kernwaarden is “plezier”. Dit vind ik belangrijk in mijn leven. Dus dat wil ik ook het allerliefste overbrengen. Investeren in je toekomst is heel belangrijk, maar de weg daar naartoe mag ook leuk zijn (vind ik)! Veel van mijn keuzes leg ik langs deze lat.

 

Concreet

 

Keuzestress leerkrachten

Om het voorbeeld concreet te maken: boven mijn bureau in de klas hangt een foto van een heerlijk moment op vakantie; Ik straal, de zon schijnt, bloemen overal, dat werk. Als ik een lastige keuze moet maken, in dit geval dus over Noor, kijk ik vaak even naar die foto. Welke keuze kan ik maken om het leven van die moeder leuker te maken? Wat maakt het leven van mijn leerling leuker? En natuurlijk ook: wat maakt míjn leven leuker? Het helpt me altijd. In dit geval: het níet aanspreken van moeder. Mijn keuze werd: in gesprek met de leerling. En het resultaat? Deze leerling voelt zich serieus genomen en voelt mijn vertrouwen in haar. Onze verstandhouding krijgt een boost. Gedrag wordt omgebogen. Moeder hoef ik niet te belasten. Leuker voor iedereen! Hoezee!

 

Oeps!

Natuurlijk kies ik (achteraf gezien) ook weleens het verkeerde. Als dat gebeurt, vind ik het fijn om tegen mezelf te zeggen: “Ik deed wat ik dacht dat het beste was”.

Mijn ervaring is, dat het belangrijker is dát je kiest dan wát je kiest. Als je nl níet kiest, heeft dat als gevolg dat je overgeleverd bent aan de situatie. Of dat de ander bepaalt. En dat geeft een machteloos gevoel. Hou ik helemaaaaaal niet van! Jij wel?

 

Tot slot

Je kunt twee belangrijke dingen mee nemen bij elke grote of kleine keuze.

De eerste is: KIES! Want kiezen zorgt dat je invloed hebt. En dat voelt fijn.

En de tweede is: ga daarbij uit van je kernwaarden. Dat maakt het makkelijker je keuze te maken én te accepteren. Op die manier weet je dat je kiest op basis van wie je bent. En dat is het allerbelangrijkste!

 

Wieneke is leerkracht op een basisschool in Amsterdam, en geeft daarnaast trainingen voor meer werkplezier en veerkracht in het onderwijs.”

 

  • Als je meer wilt weten over kernwaarden, volgende maand een artikel hierover op onze site!
  • Een vraag of een opmerking? Neem contact op, klik hier.
  • Abonneer je op onze nieuwsbrief, schrijf je hieronder in.